Exotiske Insekters debat og marked

Dato og tid er tors sep 09, 2010 15:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Min Smithi vil ikke spise? ;(

Hej. Jeg er ret ny hvad det angår at holde kopper, og jeg har fået anskaffet mig en Smithi. Hun er enormt smuk og er kun godt 5 måneder gammel nu.
Jeg har haft hende i en måned nu, og hun vil stadig stadig intet spise, og fra hvad jeg hørte fra ham jeg købte den af, havde hun heller ikke rigtigt spist i et par uger. Jeg har sat nogle bænkebiddere, myrefårkyllinger, kakelakker og melorme ind til hende, men hun er helt uinteresseret i dem.
Jeg ved nu, at smithi'er kan "sultestrejke" i ret lang tid af gangen, og det kan godt være at det bare er mig der er lidt for bekymret for hende.

Hun går i et terrarie på 30x30x30, men en luftfugtighed af ca 65%, der er ca 28c om dagen og ca 23-24 om natten.

Er der noget jeg evt. kan gøre, eller skal jeg bare vente endnu en uge med at se om hun vil spise noget?

Hilsen Anthony.

Profil Email  

Titel: Re: Min Smithi vil ikke spise? ;(
EI-Medlem
EI-Medlem

Geografisk sted: Skanderborg
Det kunne være dejligt, hvis da skriver hvor stor edderkoppen er, og ikke kun hvor gammel den er. Men hvis koppen kun er 5 mnd. gammel, lyder det vildt at holde den i et 30x30x30. Jeg ville prøve at sætte den over i noget mindre, med et minimum af dekoration (kun en hule), og se om det hjælper.
Edderkopper er af natur ret dovne, og jagter helst ikke deres mad. De vil hellere bare vente på at maden kommer forbi. I så stort et terarrie og med så lille en edderkop, er sansynligheden for at foderet "kommer forbi" ret lille.

Mvh

Jesper Hammershøj

Profil Email  

Geografisk sted: Kerteminde
Da jeg lige startede i hobbyen blev jeg også meget bekymret når mine edderkopper ikke spiste. Nu ved jeg ikke hvor tæt foderet har været på edderkoppen for sommetider kan det være fordi der er for meget plads. Som Jesper allerede har sagt vil jeg mene terrariet er for stort. Nu er der jo forskel på om der bare er for langt mellem byttet og edderkoppen eller om den heller ingen interesse viser når det er inden for rækkevidde

Profil Email  

Goldmember
Goldmember

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg tror, at oplysningen du har fået om edderkoppens alder slet ikke har noget på sig..

En B. smithi er adskillige år om at blive voksen, og en 5 mdr. gammel B. smithi er ikke "utrolig smuk", - den er slet ikke udfarvet endnu.
Jeg tror end ikke en nybegynder i hobbyen ville kunne finde på at sætte sådan en ind i et terrarie af den størrelse, - den ville blive helt væk.. Men en størrelsesangivelse på edderkoppen ville, som Jesper siger, hjælpe for at kunne finde ud af om tingene passer sammen..

Derudover spiser fugleedderkopper slet ikke så meget/ofte som mange nybegyndere tror. Hvis edderkoppens bagkroppen er stor og flot er der ingen grund til panik, og der kan gå lang tid før den bliver sulten igen eller evt. skifter ham.

Mvh Erik.

Profil Email  

Geografisk sted: Støvring 9530
AnthonyE skrev:
Jeg har sat nogle bænkebiddere, myrefårkyllinger, kakelakker og melorme ind til hende, men hun er helt uinteresseret i dem.

Hvordan har du fodret den ?
Man skal nemlig ikke have fodret til at løbe rundt derinde hele tiden. Prøv at smide en enkelt kakerlak ned til den(gerne tæt på den) og hvis den ikke har taget den inden for én time eller to, så fjerner man fodret igen og prøver ugen efter igen :grin:
De skal ikke have en skål med mad, for det bruger de ikke.

Jeg spørger fordi jeg har indtrykket af at den har en foderskål med mad i :grin:

Min B. smithi spiste heller ikke den første måned jeg havde den. Den skulle lige have et hamskifte inden den "følte sig hjemme"

Og som andre også siger lyder det forkert at den er smuk og kønsbestemt i en alder af 5mdr. Der findes vist kun en lille håndfuld folk her i EU som kan køns bestemme så unge edderkopper. De skal helst have en størrelse på ca. 10cm før det er muligt :wink:

Og velkommen i hobbyen :skaal:

Mvh Dann

Profil Email  

Jeg har ingen foderskål der inde, kun til det vandgele halløj =)
Jeg smider normalt bare kakkelakken der ind til den, kigger nogle timer senere og ser om den er væk eller stadig er der, og så fjerner jeg den igen.

Og ham fyren jeg købte den af havde kigget på den under et hamskifte åbenbart og på hammen efter den var skiftet, og han sagde det lignte der var en " pung " ( har ingen anelse om hvad det er )

Og jeg syns nu den er enormt smuk, men det nok også fordi jeg kun er vandt til at se edderkopper på billeder =)

Profil Email  

Jeg har desuden også smidt den over i et noget mindre terrarie nu der måler 20x15x20.
Jeg er nu ikke helt sikker på hvordan man måler dem, men når den står sådan normalt måler den lidt over 5 cm fra "top til tå".

Profil Email  

Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Roskilde
Hvis du tager et kig i FAQ så står der hvordan man måler og en masse andre nyttige ting.

MVH
Tom

Profil Email  

Når den har fået farverne er smithi skam en smuk edderkop (: Men jeg synes nu det lyder som om den simpelthen bare ikke er sulten. Ved du noget om hvornår den sidst har skiftet ham? Det kan jo have lidt at sige. Ellers kan du prøve at pincetfodre den, men det er heller ikke sikkert det virker

Profil Email  

Goldmember
Goldmember

Geografisk sted: Horsens
Hvis dyret ellers ikke viser svaghedstegn og ikke ser unaturlig tynd ud ville jeg ikk være bekymret.Jeg ville bare sørge for den havde frisk vand til rådighed og prøve at lokke med lidt foder med en uge eller to's mellemrum.
Det ville være rart med en størrelse på dyret istedet for eller sammen med en 'alder' men siden du har fodret med myrefårekyllinger går jeg ud fra det er en lille sling (unge) så der kunne forhåbentlig være et hamskifte på vej.I så fald har den brug for helt rolige forhold.

Mvh Richardt

Goldmember
Goldmember

Geografisk sted: Horsens
En lille tilføjelse...

Nu kender jeg ikk størrelsen på en 5 mdr gammel smithi men jeg kender størrelsen på myrefårekyllinger :smile: og hvis det bette kræ ikk er større end det kan spise dem vil jeg mener et terrarie på 20x15cm stadigvæk er for stort.
En plastikboks på 10x10cm vil jeg tro ville være mere passende (de bokse med fårekyllinger fra dyrehandlere er perfekte) Men jeg kan jo tage fejl med størrelsen på kræet så kom endelig med et mål (krop eller benspænd) se FAQ :wink:

Mvh Richardt

Eller måske et billed af den med en 5krone ved siden af :wink:

Så kan vi andre også få stillet vores nysgerrighed om hvordan den ser ud :t_up:

Mvh Dann

Profil Email  

EI-Medlem
EI-Medlem

Har selv haft en Brachypelma albopilosum og en Brachypelma annitha gående i en box på 17x10x8 fra de var 2 cm. Albopilosumen er nu 8 cm og annithaen er 5-6 cm.
Og annithaen minder i den grad om smithien :wink:

Så ud fra egen erfaring ville jeg sætte den over i noget mindre, og så finde en vosken til terraiet :so cool:

En lille sidebemærkning. Har aldrig hørt om kopper der er døde af sult :naughty: Med mindre de ikke bliver foderet, MEN DET ER :klaps:

Profil Email  

Nå, den har skiftet ham, og jeg tror den har spist(? kakkelakken var knas tør og hul? ).

Det ca godt og vel 1½ uge siden den har skiftet, har ikke lagt mad ind til den endnu da jeg ved de ikk kan spise i ca en uge efter hamskifte.

Hun er nu i en box på 15x20 i bundareal.
Prøver at uploade et billed.

Billede

" Hun er krummet lidt op der "

Profil Email  

lyder nu mere som om kakerlak også har skiftet ham.
Når din kop kar spist sit foder bliver det til en rund hård kugle kaldet en bulus som skal fjernes fra terrariet.
Du er ikke i tvivl når du har fundet rester fra din kops måltil.
Husk at der skal gå en uges tid fra din kop har skiftet ham til den skal have tilbudt mad, da den tænder og krop skal hærde igen efter skiftet.

hilsen Malene

Profil Email  

Spiser de på samme måde som knælere gør? Har nemlig et par stykker af dem, og efter de havde spist, var der kun en tør rund kugle tilbage..
Fordi hvis det er sådan, så har koppen sku nok ikke spist endnu..

Profil Email  

Hvis den var knastør og hul men i ét stykke er det højst sansynligt et afkastet ham. Når en fugleedderkop har spist er der kun en lille kugle som Malene siger eller også vil der være små stumper fra kakerlakken. De suger ikke bare indmaden ud og lader skallen ligge

Profil Email  

Jeg tog lige et billed af et bulus(spist kakerlak).

Sådan her ser det ud når de har spist
Billede
tryk på billedet for at se det større

Mvh. Dann

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time